7 tipů jak získávat finance pro florbalový klub 1/2

Napsala Rady a tipy, , , Žádný komentář

Florbal rozhodně nepatří mezi nejdražší sporty. Alespoň, co se osobního vybavení hráčů týká, nepohybujeme se v nijak závratných částkách. Ale když chcete fungovat na poloprofesionální úrovni – pravidelně trénovat v hale, mít potřebné tréninkové pomůcky, schopného trenéra a účastnit se ligových zápasů – není omezení financování chodu týmu nebo celého klubu pouze z kapes hráčů optimální. Pojďme se podívat, jaké další možnosti financování můžete vyzkoušet.

Aby nebyl článek tak dlouhý, rozdělila jsem ho na dvě části. První část se zabývá sponzoringem a partnerstvím. V druhé části článku se dočtete o dotacích, fanoušcích a různých portálech typu HitHit nebo Givt.

1. Sponzoři – když máte co nabídnout

Jsou hned na prvním místě, přestože byste se o jejich přízeň měli ucházet až úplně nakonec. Ono totiž získat sponzora pro nějaký noname klub z Horní-Dolní není žádná sranda. Obecně se u ryze amatérských týmů setkávám pouze se dvěma variantami:
1) Sponzor je rodinný příslušník či známý někoho z klubu, nebo je sám jeho členem
2) Je to velký nadšenec do daného sportu

Představa, že obejdete podnikatele v okolí, požádáte je o příspěvek, a máte na sezonu vystaráno, je spíš vlhký sen vedení klubu, než realita.

Není sponzor jako sponzor

Setkávám se s tím, že lidé mají mylnou představu o tom, co je to vlastně ten sponzoring.  Lidé často označují jako sponzora jakýkoliv subjekt (fyzickou nebo právnickou osobu), která finančně přispívá na chod klubu bez nároku na jakoukoliv protislužbu. V takovém případě se ale ve skutečnosti jedná o dárce, nikoliv sponzora. Když si na oplátku plácnete na dres logo firmy, pak se jedná o sponzoring v pravém slova smyslu.

Proč to slovíčkaření? Jednoduše proto, že mezi dárcem a sponzorem je zásadní rozdíl.

Dárce nemůže požadovat za peníze, které klubu daruje, žádnou kompenzaci. Pouze může být uveden (například na webu) jako sponzor. Na oplátku si může o darovanou částku v určité míře snížit základ daně.
Oproti tomu, když vašemu klubu někdo zaplatí za to, že budete celou sezonu nosit jeho logo na dresu, jedná se z pohledu práva a daní o prachsprostý nákup reklamy. Sponzor si pak může částku dát do nákladů na reklamu. V obou případech musí váš klub vystupovat jako právnický subjekt – nejčastěji jako zapsaný spolek nebo jiná neziskovka.

Dar bez nároku na protislužbu vám dá málokdo. Většinou tedy budete s partnery jednat o sponzoringu. V takovém případě musíte mít co nabídnout.

Problematika sponzorství a darování sahá za hranice tohoto článku. Doporučuju si ji nastudovat na specializovaných portálech. Pěkný shrnující článek jsem našla například na webu neziskovky.cz

Florbalistky Bohemians zezadu Autorem fotografie je Šimon JIRÁČEK
(Foto: Šimon JIRÁČEK) www.simonjiracek.com

Jak udělat sponzorům nabídku, která se neodmítá?

Jasně, můžete jim zkusit nabídnout logo na dresu, ale pokud nejste hvězdami televizních utkání a fotky z vašich zápasů se neobjevují ani v místních plátcích, tak pro ně vaše nabídka pravděpodobně nebude zajímavá. Při vyjednávání se sponzory se zkuste vžít do jejich kůže a mluvte na nich jazykem, kterému rozumí. Naučte se reklamštinu.

U vizuální reklamy se většinou platí za zobrazení. Jednoduše řečeno, sponzora by mělo zajímat, kolik párů očí bude mít možnost jeho reklamu spatřit.
Spočítejte si všechny diváky, kteří chodí na vaše zápasy. Přičtěte k nim návštěvnost klubového webu a fanoušky na sociálních sítích. Zkuste se dostat do médií a přičtěte čtenost daného magazínu či regionálních novin.
A máte potenciální publikum, které může logo na dresu spatřit. A argument pro sponzora.

Dost možná se stane, že potenciál zhlédnutí loga na vašich dresech, nebo třeba na mantinelech v domácí hale, nebude pro sponzora zajímavý. Pak zkuste přemýšlet dál, co můžete jako tým nabídnout za protislužbu. Dejte hlavy dohromady a nebraňte se ztřeštěným nápadům – mají velký potenciál zaujmout.

Co může obyčejný florbalový klub nabídnout sponzorům?

1) logo na dresech, na mantinelech v domácí hale, na bannerech, oficiálním webu, týmové dodávce…
2) uvedení sponzora v názvu týmu
3) zmínky na sociálních sítích (Facebook, Instagram, Youtube)
4) spolupráci při focení nebo natáčení reklam
5) pořádání florbalového firemní teambuildingu nebo odpoledne pro děti
6) cokoliv dalšího vás napadne a sponzorovi to přijde zajímavé

Proč mají větší úspěch u sponzorů týmy s dobrými výsledky?

Málokdo se chce chlubit tím, že sponzoruje tým, který se věčně snaží odlepit ode dna tabulky. Je to ale spíš přežitek. Z marketingového hlediska jsou nejúspěšnější ta sdělení, která jsou současně srdcervoucími příběhy.
Až se vám podaří haluzově porazit vedoucí tým nebo se probojujete do vyšší soutěže, tehdy se stane váš příběh zajímavým. Až o vás budou psát v místním periodiku, tehdy bude sponzor sakra rád, i kdybyste jeho logo nosili třeba na zadku. Jo, a nejsilnější příběhy jsou ty o outsiderech, kteří pílí a tvrdou dřinou dokázali uspět. Zkuste to zmínit při vyjednávání 🙂

2. Partnerství – když vás baví sociální sítě

Pokud jste začínající florbalový klub, nebo jste na prezentaci svého klubu doteď příliš nepracovali, dost možná se vám žádného sponzora nepodaří získat. Co se ale dle mého může podařit každému, i nově vzniklému klubu, jsou různé druhy partnerství. Pojďme si na praktickém příkladu ukázat, jak takové partnerství může fungovat.

Staňte se influencery e-shopu s florbalovým vybavením – nabídněte obsah

Každý podnikatel, který se svým e-shopem myslí vážně, po takové nabídce skočí jak slepice po flusu. On má totiž takový e-shopař dost často tolik práce s dodavateli, zbožím, laděním e-shopu, zaměstnanci, propagací a kdoví čím ještě, že na tvorbu obsahu mu nezbývá čas. Kdyby něco podobného zadal specializované agentuře, jednak se dost možná nedoplatí a, co je hlavní, výsledek nebude tak opravdový.

Dobře vymyšlené partnerství vám, krom toho, co si sjednáte s partnerem ve smlouvě, může přinést i patřičnou pozornost a nové fanoušky. S těmi můžete v budoucnu velmi dobře pracovat a vytvořit si tak pořádnou fanouškovskou základnu. Ta se může hodit. Na co? To se dočtete v druhém díle článku.

Michaeela je srdcem Badeggu. Spravuje eshop, komunikuje s dodavateli i zákazníky, vybírá pro vás ta nejlepší témata článků a zadává je autorům nebo je sama píše. Florbal je podle ní sport budoucnosti, na kterém je nejkrásnější to, že není zkažený penězi.