7 tipů jak získávat finance pro florbalový klub 2/2

Napsala Rady a tipy, , Žádný komentář

Florbal rozhodně nepatří mezi nejdražší sporty. Alespoň, co se osobního vybavení hráčů týká, nepohybujeme se v nijak závratných částkách. Ale když chcete fungovat na poloprofesionální úrovni – pravidelně trénovat v hale, mít potřebné tréninkové pomůcky, schopného trenéra a účastnit se ligových zápasů – není omezení financování chodu týmu nebo celého klubu pouze z kapes hráčů optimální. Pojďme se podívat, jaké další možnosti financování můžete vyzkoušet.

první části článku jsem psala o sponzoringu a navrhla jsem konkrétní příklad partnerství mezi e-shopem a florbalovým klubem. V druhé části se mrkneme na zoubek dotacím, HitHitu, Givtu a fanouškům. Jdeme na to.

3. Dotace – když splňujete podmínky

Další možnost, jak získat peníze na fungování florbalového klubu jsou dotace. Krom splnění podmínek a správného sepsání žádosti nemusíte pro tyhle peníze, na rozdíl od ostatních možností, hnout prstem. Tedy spíš obrazně řečeno, protože zjistit, o jaké dotace můžete žádat, jak správně žádost podat, dodržet termín apod. vám zabere hodně času. Zvlášť bez předchozích zkušeností.

Je dobré vědět, že většina dotačních programů se zaměřuje na rozvoj mládežnického sportu. Pokud jste ryze dospělácký florbalový tým, na dotace dosáhnete hodně těžko. Zkuste se ale i tak poohlédnout, třeba přece jen splníte podmínky některého z programů.

Dotace se dají získat na různých úrovních a od různých subjektů. Problém je, že vám nikde nenaservírují všechny informace na jednom místě, ale musíte sami aktivně hledat příležitosti. Jako odrazový můstek může sloužit web Dotační.info. Konkrétní subjekty, které vám mohou poskytnout dotaci jsem i s odkazy shrnula do následujícího infoboxu.

Jaké subjekty můžete požádat o dotaci na florbalový klub?

4. Vlastní akce – když rádi organizujete

Zdrojem příjmů může být i vámi pořádaná akce. Nemusí jít rovnou o florbalové turnaje (ovšem i to je cesta), ale například o sportovně laděný dětský den nebo ples sportovců. Finance pak můžete získat například z ceny vstupného, za lístky do tomboly, od partnerů akce (například nájem za prostor pro stánek) apod.

5. HitHit – když máte dobré nápady a kreativního ducha

Říká se tomu crowdfounding a znamená to, že se vám obyčejní lidé složí na váš projekt. Na oplátku pak dostanou nějaký upomínkový předmět nebo třeba vstupenky na akci. Pokud byste to chtěli na HitHitu zkusit, počítejte s tím, že vypsat projekt „Florbalová sezona“ a čekat, až se zaplatí, rozhodně nestačí. V první řadě musíte mít skvělý nápad a promyšlenou kampaň. Pokud se vám totiž nepodaří vybrat celou částku, tak nedostanete nic.

Alespoň z poloviny úspěšná kampaň na HItHitu je podmínkou pro získání dotace z nadace Vodafone (nahoře v boxu). Obecně si na HitHitu moc dobře příliš komerční projekty. Naopak komunitní projekty se sociálním přesahem si tam vedou velmi dobře. Každou chvíli se tam lidi složí nějakému sportovnímu týmu na výlet na mistrovství světa apod. 🙂
Víc o HitHitu si přečtěte přímo u nich na webu, porozhlédněte se tam a sledujte, jak si vedou aktuální projekty. Za chvilku pochopíte, jak projekt postavit tak, aby měl šanci na úspěch.

6. Givt.cz – když spojíte nutné s užitečným

Znáte cashback portály? Takové ty, kde se zaregirstrujete a pak dostáváte část peněz z online nákupů zpátky. Princip je jednoduchý, z každého vašeho nákupu má poskytovatel (cashback portál) provizi, a o tu se s vámi dělí.

Givt je sociálně laděný cashback portál. Rozdíl je v tom, že nakupováním se nevrací penízky do kapsy utrácejících, ale na konto neziskových organizací. Při nákupu online se stačí prokliknout přes Givt, vybrat neziskovku, které chcete z nákupu darovat pár procent a pak se překliknout do e-shopu a nakoupit. Mají i celkem užitečné rozšíření do prohlížeče.

Givt je super v tom, že s ním můžete začít hned. Vytvoříte si tam profil a rozhlásíte mezi spoluhráči, ať všechny online nákupy ženou přes Givt. Za sezonu si tak sami můžete naklikat pár stovek i tisícovek. Mnohem větší potenciál ale Givt má, když přes něj naučíte nakupovat i všechny rodinné příslušníky a hlavně fanoušky. Pak se můžete dostat na ještě zajímavější částky.

Givt na svém webu využívá například Florbal Chodov. Mrkni k nim na web a všimni si horní lišty. Klidně se proklikni a rovnou vyzkoušej, jak to funguje.

7. Fanoušci – když máte pořádnou základnu

Fanoušky jsem si nechala na závěr. Vybudovat stabilní fanouškovskou základnu je totiž sakra těžké. Vždyť se o to snaží všechny kluby v nejvyšší soutěži! Mnohdy spíše neúspěšně než úspěšně.

fanousci-jsou-skveli-hlavně-ti-florbalovi

K čemu vám jsou fanoušci?

Fanoušci na sociálních sítích jsou skvělým argumentem při vyjednávání o jakékoliv spolupráci se sponzory. Jsou vaše publikum, které zajímá, co děláte, jak hrajete a, věřte tomu nebo ne, i kde a co nakupujete.

Fanoušci chodí k vám na web, jehož návštěvnost je taktéž pádným argumentem při vyjednávání. Současně návštěvnost vašeho webu může být zdrojem dalších příjmu klubu. Můžete na web nasadit Adsence reklamu od Googlu a za její zobrazování, nebo prokliky skrz bannery, dostávat peníze. Stejně tak se můžete domluvit s partnery, že vám za zákazníka, který se proklikne přes váš web, bude platit provize.

Fanoušci chodí na vaše zápasy, že? Můžete od nich začít vybírat vstupné. Pro začátek třeba dobrovolné. Až se vám podaří postoupit do vyšší soutěže, tak můžete přitvrdit.

Fanoušci jsou nejenom vaše publikum, ale mohou se z nich stát i vaši zákazníci. Oblíbenou taktikou mnohých sportovních týmů jsou kalendáře. Děvčata i chlapci z různých sportovních odvětví se pak fotí polonazí ve snaze zvýšit prodeje a vydělat si na milovaný sport. Jestli to zabírá, nevím. Nicméně se pak minimálně připravují o možnost darovat kalendář třeba babičce jako hezký dárek pod stromeček :-). Jestli máte fotografa, kalendáře můžete taky vyzkoušet.

Jak poznáte fanoušky jakéhokoliv týmu? Nosí hrdě jeho barvy! Když se vám podaří vybudovat fanouškovskou základnu (a nemusíte mít hned velké oči, zezačátku úplně stačí manželky plejerů a rodiče malých florbalistů), můžete zkusit navrhnout vlastní merch a prodávat ho. Chce to ale mít pořešený vizuál (hezké logo), výrobu a prodejní kanály. To už je ale téma na další článek.

Příkladem klubu, který dobře pracuje se svými členy i s fanoušky, jsou pražští Black Angels. Záměrně tady nejmenuju tým z nejvyšší ligy, ale zalovila jsem v nižších soutěžích. Black Angels znám z turnajů a jejich prezentace zkrátka zaujme. Pro inspiraci mrkněte na jejich web, odkaz vede rovnou do e-shopu.

Závěrem

Určitě přijdete ještě na další možnosti, jak si obstarávat finance na fungování florbalového týmu či rovnou celého klubu. Jedno mají ale všechny metody společné. Musíte pro ty prachy něco udělat. Nikdo za vámi nebude chodit a žadonit, jestli by vás nemohl sponzorovat (jestli jo, tak jste fakt třída!), takže lákejte fanoušky, publikujte vlastní obsah, pracujte se sociálními sítěmi a makejte na hřišti! Ono to pak půjde líp, než si třeba teď myslíte.

Michaeela je srdcem Badeggu. Spravuje eshop, komunikuje s dodavateli i zákazníky, vybírá pro vás ta nejlepší témata článků a zadává je autorům nebo je sama píše. Florbal je podle ní sport budoucnosti, na kterém je nejkrásnější to, že není zkažený penězi.